Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

en massa svar i natten

Jopp blir inget inlägg utan åter igen svar på komentarer.

Först ut är min trotjänare som följt mig nästan i ett år, osloskånskan, hon undra varför badboll inte fick smaka på chokladbollarna. Jo kakao är giftigt, läs detta:

Choklad innehåller kakao. I kakao finns ett ämne som heter Teobromin. Teobromin tillhör kemikaliegruppen metylxantiner, som verkar svagt stimulerande i kroppen. Teobrominet stimulerar hjärtmuskeln och nervsystemet.

Hundar är mer känsliga för det stimulerande ämnet teobromin än människor. Bara några få bitar av mörk choklad kan göra en mindre hund sjuk. En hel chokladkaka kan ge en dödlig förgiftning.

Halten av teobromin varierar kraftigt. Ett visst kakaopulver kan innehålla fem gånger så mycket teobromin som ett annat. Mängden i ett visst märke beror i sin tur på halten i råvaran (kakaobönor). Ljus svensk mjölkchoklad innehåller cirka trettio procent kakao medan finare mörk choklad från Mellaneuropa kan innehålla det tredubbla. Innehållet av teobromin anges inte på förpackningarna. Som riktilinjer kan man säga att teobrominhalten i olika typer av choklad är följande:

Innehållet mätt i mg teobromin per g/choklad
- mjölkchoklad 1,5-2,2
- Marabou mörk choklad 6
- mörk, bitter choklad,("syd-europeisk") 12
- rent kakaopulver 25

Teobromin är giftigt för hundar. Choklad tillverkad av stark kakao kan orsaka symtom även om hunden bara äter en ganska liten mängd. 20 milligram teobromin per kilo kroppsvikt räcker för att ge förgiftning och tiodubbla mängden är dödlig. Översatt till mer lättbegriplig mängd innebär det att en normalstor (100 gram) ljus chokladkaka kan döda en dvärghund och förgifta en hund upp till retrieverstorlek. Symptomen för chokladförgiftning är kräkningar, rastlöshet, mycket drägel, koordinationsproblem, muskelsvaghet, buksmärtor och kramper. De uppkommer cirka 4-24 timmar efter att hunden fått i sig chokladen.

Samma mängd (100 gram)av den mörkaste chokladen kan förgifta en hund av vilken storlek som helst även en sankt bernhardshund. Den kan vara dödlig för en hund av storlek som en cocker spaniel. Upprepad förtäring ger kraftigt ökad risk eftersom hundar bryter ner teobromin långsamt. Arton timmar efter intaget har bara halva mängden lämnat kroppen.

När det gäller vit choklad så innehåller det inget teobromin. Vit choklad består av kakaosmör, socker och mjölkpulver. Man har alltså tagit bort kakaopulvret och använder endast kakaosmöret i tillverkningen. Teobromin finns bara i den fettfria delen, dvs INTE i kakaosmöret.

Hundchocklad innehåller otroligt små mängder av ämnet Teobrmin. Hur de lyckats åstadkomma det vet jag inte. Kanske är det bara så att halten kakao i hundchokladen är väldigt låg. Självklart skall man ta det lugnt med hundchokladen, den skall ges i måttliga mängder.

Till natta:

Svar på detta:

natta sa...Ser du här iq badboll. Hon hela tiden ska intrigera. Men nu vet jag klart vart du står. Tack för mailet.

Vilket mail? ja har INTE mailat dig å har inga palner på det heller. Skriv det mailat ja har mailat med min mailid så ja får se detför ja har BARA skrivit en komentar på din blogg som du inte har godkänt. Om du anser det e ett mail så visst. Men ja har inte mailat dig. Så skriv inte att ja har mailat för det e en lögn. Lögner e ja inte mycket för å ger inte pluspoäng hoss mig, utan skriver man e lögn, ja då kan man nog se sig om i stjärnona efter mitt förtroende å man sjunker jävligt lågt! Personer som ljuger om nått som ja vet e sant e inget ja slösar min energi på.

Jag vill INTE vara med i erat krig å ja har ingen susning om hur det starta å varför å ja bryr mig inte heller. Nu vill ja ha ett stopp på detta å blanda inte in mig. det där får ni lösa själva på ett snyggt å fredligt sätt. Det lättaste sättet e att ge FAN i varnadra å iggnorera komentarer å tillslut tröttnara nån av er. Ja har vart med förr om detta å detta e inte förts gången ja blir indragen i nått som ja inte vet nått om å ja hoppas detta blir den sista. Ja är kompis med lilla my, ja, men ja känner henne inte IRL. Hon bor för långt borta för det. Vi pratar med varanda på spelet wow å msn när vi har tid över å mäst så e de spelet å photoshop vi talar om. Jag har inte läst lilla mys låsta blogg, ja vet inget om några komentarer bortsätt att dom e annonyma å inte snälla. mer än så vet ja inte!

Så sluta bråka nu, ja orkar inte det! Sen vem som har skrivit vad i min blogg e skit samma. det finns kvar å tas inte bort si så där. Så om du anser min blogg är intressant å läsa så läs då den å lägg komentarer om inlägget å inget annat. Gäller er alla om ni har en fråga om nått så får ni gärna skriva det. Min blogg är inget forum eller nått annat. Ja vill inte vara mitt i mellan er två då ja inte reser ragg mot nån av er. Då ja inte känner nån av er så kan ja inte tycka illa om er, inte om er heller då ja int ens vet vilka ni är IRL, men det lilla ja lärt känna lilla my gillar ja. Hon hjälper mig med photoshop å i spelet å vi har skitkul ihop när vi dödar hords å gör dungens. Både hon, ja, hennes man MEGA (hejja mega) å min man. Vi har superskoj å det förhöjer spelet ännu mer.

Jag mår inte bra psykist just nu då det e ett helvete framför mig utan pengar, hur ska ja lösa min ekonomi för att kunna betala hyran, elen, maten till oss å djuren osv. Kommer soc att hjälpa oss eller inte. Kommer ja bli sjukskriven eller utsparkad som en jävla luffare mitt i vintern. Ja, det anser ja viktigare just nu än att ni ska prata skit om varndra om nått som ja inte har en jävla susning om va det e eller hur det slutar.

13 jan. 2010

5 Comments:

ღ MolnTuss ღ said...

God Morgon Gumman !

BRA skrivit ! Och Jag är hemskt lessen att hon dragit in dig i denna skiten !

:-) Ja vi har dunder kul när vi grejar & fixar & döda Hords e lol

Jag tänker på dig och jag vet hur det är att ha de tufft !

*Kram*

Osloskånskan said...

Aha! Det där med choklad visste jag inte.
Och veckans blogg: Man måste ha tålamod tjejen! Alla bloggs jag följer kommer att hamna där, i tur och ordning utan speciell grund eller rankning :-)

natta said...

Kommentar skrev du helt rätt ;-) Inte mail, jag vart så ledsen igår så jag råka skriva mail, men nix de vart en kommentar som jag inte publiserat ännu. Jag förstår dig helt. Du står inte på någons sida du är helt neutral, men du förstår kära Emma vill att jag ska tro annat. Men nu vet jag. Det var inget riktagt mot mig som du skrev till den anonyma. Emma fick som hon velat hela tiden. Fick mig o tro att det var mig du skrev till. Men jag ber så hemskt mkt om förlåtelse till dig. Du har bara skrivit till den som är anonym vem nu det är. Så jag drar mig tillbaka. Emma lyckades nästan, men bra att jag skrev till dig o du till mig. Du får hoppa på den anonyma hur mkt du vill, nu vet jag att det inte är J A G. Kram på dig =)

ღ MolnTuss ღ said...

Jag kom att tänka på en sak..Ska inte du vara med i det guildet som din älskling , Jag & Min Älskling är med i ?

Kram

Maria said...

Verkar som det löst sig lite nu :)

Hoppas folk slutar blanda in dig nu
Kram